Omzet producten Beter Leven kenmerk gestegen

In minder dan drie jaar tijd zijn de consumentenuitgaven aan duurzaam voedsel verdubbeld. Producten met het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming waren goed voor 19,3% van de duurzame aankopen. “De samenleving laat hiermee zien dat duurzame voeding steeds belangrijker wordt,” reageerde staatssecretaris Sharon Dijksma.

De populariteit van duurzame voedingswaren blijft stijgen, zo blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2012, die de staatssecretaris naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. De monitor is samengesteld door onderzoeksinstituut LEI in Wageningen op basis van kassa- en marktgegevens.

Duurzame producten

Uit de gegevens wordt duidelijk dat van alle verkopen in 2012 5,5 procent duurzaam was. Het jaar ervoor was dat nog 4,4%. Onder duurzaam voedsel vallen producten die dier- of milieuvriendelijk of biologisch zijn geproduceerd. Onderzoekers hebben ook gekeken naar de keurmerken, die allemaal een groei lieten zien. De omzet van het keurmerk ‘biologisch’ steeg met 14,3%, het Beter Leven kenmerk was goed voor een toename van 47% en producten die onder het label ‘UTZ Certified’ (duurzame landbouw) vallen, groeiden met 25,5%.