Word ook sterrenchef met het Beter Leven keurmerk

Word ook sterrenchef met het Beter Leven keurmerk

Met sterren altijd beter!

Ook jij hebt dagelijks de keuze om net als Bart een sterrenontbijt klaar te maken. Kies je voor de sterren van het Beter Leven keurmerk, dan kies je altijd diervriendelijker en voor kwaliteit. Het varken achter de boterhamworst van Bart met 1 ster Beter Leven keurmerk leefde onder betere leefomstandigheden. Lees hier hoeveel beter. Hoe meer sterren, hoe diervriendelijker. Beter Leven? Check ‘t label even.

Eten doe je de hele dag door. Vaak begin je de dag met een ontbijt om de dag goed te kunnen starten. Rond het middaguur bekruipt je een weeïg gevoel, waarna je in je tas naar boterhammen met misschien kaas of ham tast om vervolgens rond het avonduur te bedenken hoe jouw avondmaaltijd eruit moet zien. Allemaal momenten waarop jij als consument diervriendelijker kunt kiezen. Door simpelweg op de sterren van het Beter Leven keurmerk op de productverpakking te letten. Als je kiest voor dierenwelzijn tijdens het boodschappen doen, dan kies je voor kwaliteit. Hoe meer sterren hoe diervriendelijker. Word ook sterrenchef met het Beter Leven keurmerk. Beter Leven? Check ‘t label even.

Wat zegt jouw sterrenmaaltijd over het dier

1 ster
Door voor producten te kiezen met 1 Beter Leven ster weet je: je bent beter bezig. Er is voldoende aandacht voor dierenwelzijn geweest. De dieren krijgen meer ruimte en speelmateriaal. Kippen mogen lekker naar buiten een overdekte uitloop in. Vleeskippen groeien langzamer, waardoor ze gezonder zijn en vrijwel geen antibiotica toegediend krijgen. Varkens krijgen meer ruimte. Vleeskoeien liggen op zacht stro en lopen samen met de ossen 5 maanden van het jaar in de wei. De puberende stieren helaas niet meer na hun 1e jaar, vanwege hun mogelijk agressieve gedrag.

2 sterren
Kies je voor producten met twee sterren? Dan ben je goed bezig. Er is ruim voldoende aandacht voor dierenwelzijn en dat levert ze meer comfort en minder stress op. Alle dieren krijgen nog meer ruimte en mogen naar buiten. Zo liggen varkens op stro en mogen ze via de (gedeeltelijk) overdekte uitloop de frisse lucht in. Omdat varkens meer afleidingsmateriaal hebben, is het niet meer nodig om hun staart af te knippen om hiermee te voorkomen dat ze aan elkaars staarten bijten.

3 sterren
Als je kiest voor drie sterren ben je het beste bezig. Er is de meeste aandacht voor dierenwelzijn. De stal is zo ingericht dat het dier zoveel mogelijk keuzevrijheid heeft. Alle dieren kunnen uiteraard naar buiten. De dieren hebben zowel binnen als buiten de meeste ruimte, rust en speelmogelijkheden. Zo loopt het vleesrund maar liefst 7 maanden per jaar buiten te grazen in de natuur en heeft het dier de meeste ruimte in de stal. Ook mag het kalfje het langste bij de moeder blijven.

Meer weten over het dier? Lees hier meer over de leefomstandigheden van:

  • het varken achter jouw boterhamworst of hamlapje
  • de koe achter jouw biefstuk of gehaktbal
  • de kip in jouw soep of snack.

Over de Beter Leven week

Helaas laten consumenten zich nog vaak (ver)leiden door prijs en valt dierenwelzijn buiten de top 3 van koopafwegingen (GfK onderzoek 2019). De Dierenbescherming probeert met bewustwordingscampagnes als deze de consument ervan te doordringen dat er de keuze is voor Beter Leven sterren, naast producten die zonder keurmerk (sterloos) in de supermarkt worden aangeboden. Je weet bij deze sterloze producten niet precies onder welke omstandigheden de dieren hebben geleefd. Weet dan dat je het risico loopt dat er nauwelijks rekening is gehouden met hun welzijn. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat de dieren leefden zonder daglicht en nauwelijks ruimte en speelmateriaal hadden.

De Beter Leven week vindt dit jaar voor de achtste keer plaats en is een initiatief van de Dierenbescherming. Ook supermarkten, producten en aanbieders doen mee om de campagneboodschap kracht bij te zetten.

Campagnemateriaal

De Beter Leven week vindt plaats van 19 t/m 25 oktober. Vanaf 14 oktober is de campagne al te zien op televisie op NPO, de zenders van AdAlliance (zoals RTL, Fox en TLC) en de zenders van Talpa (zoals Net5, SBS6, Veronica). Daarnaast draaien de video’s online, als een pre-roll bij YouTube en bij de AdAlliance zenders zoals 24Kitchen. Naast de campagnespot rondom het ontbijt, stelt de spot hieronder een ander eetmoment centraal: het diner. Aanvullend wordt er verdiepende content verspreid via een advertorial op Nu.nl. Ook maken we gebruik van influencers.