Dierenbescherming: ‘Aantal dieren Beter Leven keurmerk stijgt explosief’
Het aantal varkens, runderen en kippen dat diervriendelijker wordt gehouden onder het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming blijft toenemen en stijgt in 2016 explosief met 27%. “Dit jaar profiteren maar liefst 26 miljoen dieren van een diervriendelijker vorm van houderij dankzij ons sterrensysteem”, stelt onze directeur Peter Verdaasdonk.
In totaal gaat het om 5,5 miljoen dieren meer dan in 2015. “De grootste stijging van zo’n 40% zie je bij de varkens met één ster, maar ook bij vleeskuikens is de groei met 28% enorm”, zegt Verdaasdonk. Kippen vormen met ruim 21 miljoen vleeskuikens en zo’n 1 miljoen leghennen de grootste groep dieren onder het keurmerk, gevolgd door bijna 3 miljoen varkens en ongeveer 275.000 runderen en kalveren. “Ik verwacht dat we in 2017 de grens van 100 miljoen dieren die we sinds de introductie van ons keurmerk in 2007 een beter leven hebben kunnen geven zullen bereiken”, voorspelt Verdaasdonk.
Verdubbeling aanbod
Steeds meer supermarkten kiezen ervoor om hun aanbod duurzamere en diervriendelijker geproduceerde producten groter te maken. “In 2016 liggen er bijna 4.000 producten met het Beter Leven keurmerk in de schappen van de supers”, aldus Verdaasdonk. “Dat is een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar en een fantastische ontwikkeling om diervriendelijker produceren nog meer perspectief te geven”. Verdaasdonk doelt hiermee op de trend om steeds meer van een diervriendelijker gefokt dier te gebruiken in plaats van alleen heel specifieke delen. Supermarkten bieden nu bijvoorbeeld ook varkensvleeswaren aan met een ster van het Beter Leven keurmerk, waardoor nu het overgrote deel van het varken wordt gebruikt. Voorheen was dat nog niet de helft van het dier. Naast onder meer soepen, salades en andere verwerkte producten is er inmiddels ook honden- en kattenvoer met het Beter Leven keurmerk. Buiten de supermarktbranche begint het Beter Leven keurmerk ook steeds meer voet aan de grond te krijgen, hoewel hier volgens de Dierenbescherming nog veel te winnen valt. “Toch zie je ook hier dat foodservicebedrijven, zoals bedrijfsrestaurants en tankstations, gaandeweg hun snacks en broodjes door diervriendelijkere versies met ons keurmerk vervangen”, aldus Verdaasdonk.
Omzetstijging
Inmiddels zijn ook eerste, voorlopige omzetcijfers voor 2016 bekend geworden. In 2015 was de totaalomzet met Beter leven keurmerk 592 miljoen euro. De eerste helft van 2016 laat een substantiële stijging zien van richting de 40% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De Dierenbescherming en de Stichting Beter Leven keurmerk maakten de cijfers vandaag bekend tijdens een bijeenkomst van aan het Beter Leven keurmerk deelnemende bedrijven in Bunnik. Betrokkenen, zoals supermarkten, slachterijen en vleesverwerkende bedrijven maken daar de jaarlijkse balans op van het succesvolle keurmerk aan de vooravond van de zogeheten ‘Beter Leven week’, die maandag begint in alle supermarkten. Tijdens deze week, een initiatief van de Dierenbescherming, is er extra aandacht voor diervriendelijker consumeren en doen veel supermarkten en merken mee met speciale acties en aanbiedingen.