Jumbo gaat voor kip met Beter Leven keurmerk

Ook Jumbo stopt met de verkoop van keurmerkloze huismerkkip! De maand maart 2021 zal de geschiedenisboeken ingaan als kantelmoment voor het welzijn van miljoenen vleeskippen in Nederland nu in korte tijd eerst Albert Heijn, vervolgens Lidl en vandaag Jumbo aankondigen over twee jaar alleen nog kip met het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming te zullen verkopen.

De Dierenbescherming is enorm blij met de extra stap die Jumbo zet om vleeskippen meer welzijn te bieden. “Jumbo is een partij die we kennen als vooruitstrevend als het gaat om dierenwelzijn”, zegt Co’tje Admiraal, directeur van de Dierenbescherming. “Jumbo was al eerder overgestapt op een langzamer groeiend ras en deze dieren kregen al de meeste ruimte ten opzichte van andere huismerkkippen van supermarkten. Met de keuze voor het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming krijgen de dieren nu ook een overdekte uitloop; dat is heel goed nieuws!”.

Opmars keurmerk

In 2007 begon de opmars van het Beter Leven keurmerk toen de Dierenbescherming het label introduceerde om de zogeheten ‘Volwaard-kip’ herkenbaar te maken voor de consument die dierenwelzijn belangrijk vindt. Het moest een diervriendelijker alternatief zijn voor de toen nog massaal verkochte plofkip. Zo’n tien jaar later lag in de supermarkten alleen nog kippenvlees van langzamer groeiende rassen die al wat meer ruimte kregen. Deze huismerkkip vormde feitelijk het basissegment en werd ook wel ‘de kip van morgen’ genoemd.

Achter de schermen bleef de Dierenbescherming hard knokken om het aandeel Beter Leven kip in de schappen te vergroten. Hoewel het uitbannen van de plofkip een mooi succes was bleef het credo: “het is pas echt diervriendelijker als er een ster op staat”. Dat drie supermarkten dit nu ter harte hebben genomen is een belangrijke doorbraak en een mijlpaal in de geschiedenis van het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming.

>> Lees hier het persbericht van Jumbo.