Beter Leven keurmerk meest bekend
Future of Food Institute deed onderzoek naar de rol, bekendheid en perceptie van de grootste keurmerken in Nederland.
Het rapport levert een aantal belangrijke inzichten op:
- Keurmerken geven de consument een gevoel van controle om bij te dragen aan een betere wereld. 61% van de respondenten is van mening dat keurmerken helpen om betere keuzes te maken.
- Keurmerken leiden bij de consument tot merkvoorkeur; een kwart van de respondenten koopt liever een product met een keurmerk. Het keurmerk helpt hen een keuze te maken.
- Inhoudelijke bekendheid is belangrijk; 85% van de consumenten is eerder geneigd een product te kopen als er een keurmerk op staat.
- Er heerst een generiek wantrouwen jegens keurmerken. Dat wordt onder meer veroorzaakt door de veelheid aan keurmerkclaims en de onoverzichtelijkheid in het schap, de onbekendheid van het keurmerk en hoe goed het gecontroleerd wordt. Ook negatieve aandacht via de media speelt een rol.
Beter Leven keurmerk meest bekend
Van alle keurmerken is het Beter Leven keurmerk het meest bekend. Het logo is bij vrijwel bij alle respondenten bekend en 2/3 weet ook waar het keurmerk voor staat. Ook Fairtrade heeft een hoge bekendheid. In het licht dat 3 op de 10 respondenten niet goed weet waar keurmerken voor staan is dat een mooie waardering.
Meer informatie? Download het rapport gratis bij Future of Food Institute.