Beter Leven voor steeds meer dieren
Het aantal koeien, kippen en varkens dat onder het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming wordt gehouden, blijft toenemen. Dit jaar stijgt het aantal productiedieren dat diervriendelijker wordt gehouden met 3 miljoen naar ruim 20 miljoen dieren.
Dat is een groei van 17 procent vergeleken met 2014. Met ruim 17 miljoen vleeskuikens en bijna 1 miljoen leghennen vormen kippen de grootste groep dieren onder het Beter Leven keurmerk, gevolgd door zo’n 2 miljoen varkens en ongeveer 270.000 runderen en kalveren. Directeur Frank Dales van de Dierenbescherming maakt de cijfers vandaag bekend tijdens een bijeenkomst van bedrijven die meedoen met het Beter Leven keurmerk. Tijdens deze bijeenkomst maken supermarkten, slachterijen en vleesverwerkende bedrijven daar de jaarlijkse balans op van het succesvolle keurmerk aan de vooravond van de ‘Beter Leven week’ die maandag 19 oktober start in alle supermarkten. Tijdens deze week doen veel supermarkten en merken mee met speciale acties en aanbiedingen.
Breed assortiment diervriendelijke producten
Steeds meer supermarkten kiezen ervoor om hun aanbod duurzamere en diervriendelijker geproduceerde producten groter te maken. Zo maakte Lidl onlangs bekend als eerste supermarktketen volledig over te gaan stappen op een vleesassortiment met minimaal één ster van het Beter Leven keurmerk. “Een absolute mijlpaal en een belangrijke stap in de richting die we op moeten”, stelt Dales. Zes jaar geleden zette Albert Heijn de eerste grote stap voor het Beter Leven keurmerk door alleen nog maar vers varkensvlees te verkopen met minimaal één ster. Supermarktketen Plus volgt binnenkort en stopt bovendien geheel met het stunten met ‘kiloknallers’. Een grote speler als Jumbo is met zijn verse varkensvlees ook aan het overstappen op Beter leven met één ster en maakte deze zomer bekend in 2017 alleen nog maar duurzamer geproduceerd vlees te willen verkopen, waar mogelijk met het Beter Leven keurmerk.
Dat er steeds meer dieren profiteren van de groei van het Beter Leven keurmerk komt volgens Dales ook doordat er steeds meer merkfabrikanten bijkomen die producten leveren met het keurmerk op de verpakking, van soepen tot salades en van kroketten tot straks zelfs honden- en kattenvoer. Ook foodservicebedrijven, zoals bedrijfsrestaurants en tankstations, vervangen gaandeweg hun snacks en broodjes door diervriendelijkere versies met het Beter Leven keurmerk.
Minder maar beter
Het Beter Leven keurmerk is in 2007 door de Dierenbescherming geïntroduceerd als een 3-sterrensysteem dat de mate van diervriendelijkheid van een product aangeeft: hoe meer sterren, hoe diervriendelijker. Met het keurmerk wil de Dierenbescherming consumenten overhalen te kiezen voor minder, maar beter vlees en biedt zij het bedrijfsleven de gelegenheid geleidelijk over te stappen op een diervriendelijker aanbod van vlees en eieren. In 2015 produceren ruim 1000 boeren voor het keurmerk en verwerken zo’n 260 bedrijven vlees en eieren met het keurmerk. Beter Leven-sterren voor zuivelproducten komen er ook; de criteria hiervoor worden momenteel ontwikkeld.