Campagne: Elftal duurzame toppers gaat keuzestress te lijf
Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal start vandaag een campagne met de betrokken keurmerkorganisaties, waaronder het Beter Leven keurmerk, en supermarktketen Jumbo om de keuzestress bij consumenten te verminderen. In 2016 beoordeelde Milieu Centraal alle logo’s en afbeeldingen op voedselproducten. Daaruit volgde een ordening, waarbij 11 duurzaamheidskeurmerken toppers bleken.
Woud aan keurmerken
Keurmerken zouden mensen moeten helpen bij het duurzaam boodschappen doen. Helaas is er nog steeds een woud aan keurmerken; met regelmaat verschijnen er nieuwe claims op producten in de supermarkt. En dat terwijl er een duidelijke ordening van elf toppers is. Van de elf toppers hebben er 5 betrekking op dierenwelzijn: het Beter Leven keurmerk (met 2 en 3 sterren), ECO, Demeter en het ‘groene blaadje’ (EU). De laatste drie hebben betrekking op de biologisch (-dynamische) landbouw.
Check het plaatje
In de campagne ’Check het plaatje’ geven Milieu Centraal en de betrokken keurmerkorganisaties de consument tips & tools om het kiezen voor verantwoorde producten makkelijker te maken. In de keurmerkenwijzer kun je elk plaatje dat je tegenkomt op een verpakking checken op het gebied van duurzaamheid, transparantie en controle.