Consument eet meer diervriendelijkere kip
Consumenten eten steeds vaker diervriendelijker geproduceerde kip. De supermarktomzet van deze kippen is vorig jaar met 43 procent toegenomen. Consumenten eten steeds vaker diervriendelijker geproduceerde kip. De supermarktomzet van deze kippen is vorig jaar met 43 procent toegenomen. Sinds de start van de campagne tegen de plofkip begin 2012 is de stijging volgens Wakker Dier zelfs 100 procent.
Dit is een enorme stijging gezien de crisis en ondanks het feit dat de supermarkten veel meer gestunt hebben met goedkope plofkip. De verkoop van plofkip blijkt met ongeveer 5% gedaald. Dit scheelt jaarlijks zo’n 6 miljoen plofkippen een ellendig leven. Volgens reclamedeskundige Eugène Roorda had de daling in verkoop van plofkip wel 25% kunnen zijn als de supermarkten niet zo hard hadden gekiloknald met plofkip. Ook supermarktdeskundige Frits Kremer vindt dat supermarkten het gestunt met plofkip moeten durven loslaten. De plofkip heeft een ellendig leven, wordt met antibiotica op de been gehouden en is vrijwel altijd besmet met gevaarlijke bacteriën zoals ESBL.
Stijging verkoop kip met Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming
Wakker Dier verkreeg omzetcijfers van IRI Nederland: deze zijn gebaseerd op kassascans van alle Nederlandse supermarkten behalve Aldi en Lidl. 80% van de Nederlandse kipconsumptie gaat via de supermarkt. De verkoop van kip met een welzijnskeurmerk steeg met 43%: een stijging van 60% voor kip met 1 ster van het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming en 14% voor biologische kip. Sinds de start van de plofkip-campagne begin 2012 is dit maar liefst 100%!
Stunten met plofkip
In 2013 stuntten de supermarkten meer dan de jaren ervoor met plofkip. Omdat de maatschappij wil verduurzamen, werken overheid en sector aan antibioticavermindering, en kiest de Nederlander steeds vaker voor een vegetarische maaltijd of voor vlees met een keurmerk. De supermarkten echter, lijken alles op alles te zetten om deze trend tegen te houden. Met hun kiloknallerbeleid bereiken zij het tegenovergestelde: namelijk dat de klant het ‘normaal’ blijft vinden dat kip vaak goedkoper is dan kattenvoer. De maatschappij draait op voor de verborgen kosten door hoog antibioticagebruik, toenemende resistentie bij bacteriën, en negatieve gevolgen voor klimaat en milieu.