Consument let vaker op Beter Leven keurmerk
Consumenten kiezen steeds vaker voor voedsel met een keurmerk, zo blijkt uit de vandaag gepubliceerde cijfers van de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI. Het Beter Leven keurmerk maakt een opwaartse trend door en blijft ook dit jaar veruit het grootste duurzame keurmerk in de supermarkt.
Beter Leven keurmerk grootste keurmerk
Het keurmerk geeft de consument aan de hand van het 3-sterrensysteem informatie over de mate van dierenwelzijn ofwel de leefomstandigheden in de stal. De omzet van het Beter Leven keurmerk is gestegen met 25 procent en het keurmerk laat daarmee andere keurmerken als Biologisch achter zich. In absolute euro’s zijn de categorieën vlees en vleeswaren het grootst (resp. €860M en €762M). De categorie zuivel is de productgroep die de hoogste groei laat zien (+125%). Hoewel vleeswaren en vlees de grootste groei doormaken is ook opvallend dat 1 ster Beter Leven eieren met 66% omzetgroei sterk stijgen. Dit is mogelijk goed te verklaren doordat supermarkten kiezen voor 1 ster Beter Leven keurmerk als ondergrens voor hun eieren.
Om ook de consument blijvend bewust te maken van diervriendelijkere keuzes in het eierschap startte de Dierenbescherming vorige week een online bewustwordingscampagne.
Verstopt vlees
Ook opvallend is dat de cijfers laten zien dat consumenten letten op het keurmerk bij de aankoop van ‘samengestelde producten’, waarin dierlijke producten zijn verwerkt, zoals soepen. Je ziet het vaak niet, dat verstopte vlees.
En daarin helpt het Beter Leven keurmerk de consument, want naast een keurmerk op vlees, eieren en zuivel, staat het ook afgebeeld op salades, pizza’s, babyvoeding en bakproducten. Alleen als het beter gesteld is met het dierenwelzijn. Beter Leven? Check ’t label even.
Link naar rapport Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI
Deltaplan Veehouderij
De Dierenbescherming heeft op 14 mei j.l. het Deltaplan Veehouderij gepresenteerd. In dit Deltaplan werkt iedereen samen aan een toekomstbestendige veehouderij. Ook roepen we de consument op om duurzamere keuzes te maken tijdens het boodschappen doen. In het Deltaplan wordt duurzaam voedsel meer gewaardeerd en minder verspild. De keuze voor producten met het Beter Leven keurmerk sluit hier mooi bij aan.