Recordomzet maakt Beter Leven keurmerk de grootste!

De consument besteedde vorig jaar het recordbedrag van ruim 1 miljard euro in supermarkten aan vlees, vleeswaren, eieren en maaltijden met één of meerdere Beter Leven sterren. Daarmee is het Beter Leven Keurmerk van de Dierenbescherming in tien jaar tijd het grootste keurmerk van Nederland geworden. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI.

Groeispurt

Beter Leven maakte in 2016 een groeispurt van 53% (+315 miljoen euro), zo becijferde IRI. Al eerder maakte de Dierenbescherming bekend dat het aantal varkens, runderen en kippen dat diervriendelijker wordt gehouden onder het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming blijft toenemen en in 2016 explosief steeg met 27%. “Dat betekent dat in 2016 maar liefst 26 miljoen dieren van een diervriendelijker vorm van houderij profiteerden dankzij ons sterrensysteem”, stelt een trotse Femke-Fleur Lamkamp, directeur van de Dierenbescherming.

Omzet

Volgens IRI zit de verkoop van voeding met een duurzaamheidsclaim al jaren in de lift. In 2015 groeide dit segment al met 16% en de groei zette zich in 2016 nog sterker door. Het gaat inmiddels om zo’n 3 miljard euro aan omzet in alle supermarkten. Volgens de Monitor besteedde de consument het afgelopen jaar 590 miljoen euro meer aan producten met onafhankelijk geborgde keurmerken. Dit is een stijging ten opzichte van het jaar ervoor van maar liefst 27%. De omzet van dit segment bedraagt momenteel 12% van de totale omzet in supermarkten: duurzaamheid in voeding is de niche ontgroeid.

De omzet van producten met een keurmerk in vers vlees en vleeswaren groeide fors. Vooral het Beter Leven Keurmerk van de Dierenbescherming voegde omzet toe, meldt IRI. In totaal steeg de omzet in keurmerken met €240 miljoen euro in de vleesgroepen. Enerzijds door een verdere stijging in varkensvlees maar vooral als gevolg van de groei in vleeswaren, met een omzetstijging van 47 naar 187 miljoen euro.