Verduurzaming voedingsmiddelen houdt aan

Goed nieuws! Het aandeel van producten met een duurzaamheidskeurmerk, waaronder het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming, blijft binnen de totale voedselomzet in supermarkten gestaag doorgroeien. Ook in 2021 groeide de omzet van duurzamere producten sterker dan de totale voedselomzet. De Dierenbescherming is trots dat het Beter Leven keurmerk met een omzet van € 2,7 miljard veruit het grootste keurmerk is, want dit betekent betere leefomstandigheden voor dieren in de veehouderij en meer dierenwelzijn.

De vraag naar duurzame producten stijgt nog steeds, blijkt uit de laatste cijfers van Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI. Een mooi voorbeeld van de verduurzaming van producten is de omschakeling van keurmerkloze kip naar kip met minimaal 1 ster van het Beter Leven keurmerk. Op dit moment bestaat ruim 20% van de kip die in de supermarkt ligt uit kip met het Beter Leven keurmerk en aan het einde van 2023 zal dit 100% zijn. Met een ‘duurzaam aandeel’ van ruim 81% blijft eieren de meest duurzame categorie in de supermarkt. Maar ook vis is aan het inlopen. In 2021 groeide het duurzaamheidsaandeel binnen vlees en vleeswaren naar 44,1%. Lees hier het volledige persbericht van IRI.