Steeds minder plofkip in supermarkt
Supermarkten bieden hun klanten 25 procent meer kip met een welzijnskeurmerk aan dan vorig jaar. Dat blijkt uit een steekproef van Wakker Dier waarbij het kipassortiment van de twaalf grootste supermarktketens is onderzocht. Het aandeel plofkip is afgenomen tot 16 procent en het aandeel van de nieuwe ’tussenkip’ is enorm toegenomen. Dat is mooie ontwikkeling, maar een tussenkip verdient nog geen ster van ons Beter Leven keurmerk. Daarvoor moeten de dieren een overdekte uitloop krijgen en meer ruimte.
Plofkipvrij
Verrassend is volgens Wakker Dier de voorlopersrol van supermarktketen Vomar. Hier ligt net als bij de marktleiders Albert Heijn en Jumbo geen enkele plofkip meer. Maar liefst 42 procent van de kip bij Vomar heeft het Beter Leven keurmerk. Bij supermarkt Emté daarentegen ligt nog steeds veel plofkip en heeft slechts 9 procent van het kipassortiment een ster van het Beter Leven keurmerk.