Consument krijgt meer oog voor dierenwelzijn bij aankoop vlees

Uit de nieuwste VION Consumer Monitor – het jaarlijkse onderzoek dat Vion laat uitvoeren naar het aankoopgedrag en imago van vlees – blijkt onder meer dat consumenten steeds meer vlees met dierenwelzijnskeurmerk waarderen.

Dierenwelzijn, klimaateffecten en ketentransparantie

Voor zes op de tien consumenten mag een goed stuk vlees best weleens wat duurder zijn. Daarnaast waarderen ze concepten, die in hun ogen staan voor kwaliteit, zoals biologisch vlees en vlees met een welzijnskeurmerk, steeds meer. Ook stijgt de bereidheid om een meerprijs voor dit soort vlees te betalen, met name bij de jongeren. Dierenwelzijn, klimaateffecten en ketentransparantie zijn zaken waar de jongere consumenten kritisch naar kijken en goed over geïnformeerd willen worden. Consumenten lijken steeds meer open te staan voor het verhaal achter het vlees en ook te begrijpen dat de investeringen die bijvoorbeeld in het welzijn van dieren worden gedaan, een prijskaartje hebben.