Omzet kip met Beter Leven kenmerk groeit explosief

15 februari 2013

In het vierde kwartaal van 2012 is de omzet van kippenvlees met het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming bijna verdubbeld ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2011. Een ongekende groei, die de verwezenlijking van een belangrijk doel van het kenmerk weer een stap dichterbij brengt: verbetering van het dierenwelzijn en volledige uitbanning van de plofkip.

Het aantal sterren op de verpakking van vlees geeft het niveau van welzijn aan dat een dier tijdens het leven heeft ervaren. Consumenten zien het belang van dierenwelzijn steeds vaker in en kiezen daarom bewust voor betere kip. Dat bewijzen ook de cijfers van onderzoeksbureau SymphonyIRI Group, die laten zien dat de omzet van kippenvlees met het Beter Leven kenmerk in de laatste drie maanden van 2012 maar liefst 86 procent hoger lag dan in hetzelfde kwartaal het jaar daarvoor.


Uit het onderzoek, dat werd uitgevoerd in opdracht van Wakker Dier, blijkt bovendien dat het marktaandeel kippenvlees met het dierenwelzijnkenmerk in het laatste kwartaal van vorig jaar op 11 procent lag, tegenover 6,6 procent in 2011. De verwachting is dat de cijfers in 2013 nog harder zullen stijgen, omdat steeds meer supermarkten kip met een Beter Leven ster opnemen in hun assortiment.  

De Dierenbescherming stevent daarmee af op de verwezenlijking van een belangrijk doel van het kenmerk: uitbanning van de plofkip, het extreem snelgroeiende dier dat door overgewicht soms nauwelijks kan lopen en vaak lijdt aan pootontstekingen en borstblaren. Kippen met een ster van het Beter Leven kenmerk groeien langzamer, hebben meer ruimte met overdekte inloop en krijgen nauwelijks antibiotica.