Beter Leven keurmerk: ‘wees je eigen sterrenchef’
Opnieuw is ons Beter Leven keurmerk met een verwachte omzet in 2020 van ruim 2,5 miljard euro het grootste duurzame keurmerk in de supermarkt. Inmiddels zijn zo’n tweeduizend boeren, ruim tweehonderd meer dan vorig jaar, aangesloten bij ons keurmerk. Vandaag start de Beter Leven week. Aan de achtste editie hiervan doen tal van supermarkten, producenten en andere aanbieders mee om aandacht te vragen voor diervriendelijkere consumptie.
Vrijwel alle supermarkten hebben producten met de sterren en het logo van de Dierenbescherming in hun schappen liggen en de groei gaat door. Miljoenen dieren krijgen daardoor een aantoonbaar beter leven. Dit jaar vallen onder meer 29 miljoen vleeskuikens, 4,7 miljoen leghennen en 3,7 miljoen varkens onder het keurmerk.
Met sterren koken tijdens coronacrisis
Zeker nu veel mensen door de coronacrisis gedwongen zijn om thuis te eten, nodigen we de consument in een nieuwe reclamecampagne uit zijn eigen sterrenchef te zijn. Dat kan door producten met sterren te gebruiken; of dat nu ’s morgens bij het ontbijt is als je boterhamworst op je brood legt, of bijvoorbeeld ’s avonds als je een balletje gehakt bij je andijviestamppot wilt eten, zo blijkt uit de reclamespots die dezer dagen volop te zien zijn op televisie.
Volgens manager Marijke de Jong van de Dierenbescherming maakt de Beter Leven week de consument duidelijk dat hij of zij geholpen kan worden om een diervriendelijkere keuze te maken. “Gewoon door op het label te letten. Hoe meer sterren des te meer aandacht er is voor het welzijn van de dieren. Drie sterren is de hoogste score. Afhankelijk van de toegekende sterren hebben de dieren onder het Beter Leven keurmerk voldoende tot zeer goede mogelijkheden om hun natuurlijke gedrag te laten zien. In de stal, maar ook steeds vaker buiten, in een uitloop met stro en beschutting bijvoorbeeld. Varkens kunnen wroeten, kippen écht scharrelen en koeien krijgen de ruimte, ook als ze op stal staan”.
Keuze steeds makkelijker
“De verschillen tussen de sterren kun je precies nalezen op de site van het keurmerk”, aldus Marijke. “Hoeveel sterren de consument ook kiest, voor ons is het nu vooral van belang dat het mensen duidelijk wordt dat je misschien vaker dan je denkt momenten van de dag hebt waarop je eens stil zou kunnen staan bij dierenwelzijn, bij de keuze over wat je eigenlijk in je mond stopt. Het eitje bij je ontbijt, de melk en het broodbeleg tijdens de lunch, het snelle tussendoortje bij trek en natuurlijk het stukje vlees bij het avondeten, om maar wat te noemen”. Zelfs als je wilt snacken kan dat steeds verantwoorder. “We zien een groei van het aandeel snacks waarin Beter Leven-vlees is verwerkt. Volgens gegevens van onderzoeksbureau IRI is inmiddels van alle verkochte snacks zoals bitterballen, kroketten en frikandellen, 10% voorzien van het Beter Leven keurmerk met één of meerdere sterren”.
Naar de campagne: ‘Word ook sterrenchef’