Imago keurmerken groeit
Terwijl het Beter Leven keurmerk in 2010 nog onzichtbaar was voor de Nederlandse consument, is dit initiatief van de Dierenbescherming nu de derde speler binnen de keurmerken. Zo blijkt uit het tweejaarlijkse ‘Goede Doelen Merkenonderzoek’ van Hendrik Beerda Brand Consultancy.
De ranglijst voor keurmerken met een nationale reputatie in 2018 (+ positie in 2010)
(2) Fairtrade
(1) Max Havelaar
(-) Beter Leven
(3) EKO
(7) ANBI
(6) CBF
Het succes van het Beter Leven keurmerk, die bijdraagt aan de stijgende reputatie van keurmerken vormen een uitzondering op de negatieve imagospiraal van goede doelen.
Goede doelen
De populariteit van de belangrijkste goede doelen die in Nederland actief zijn, is de laatste twee jaar met 16% gedaald. Affaires bij verschillende goede doelen, brengen schade aan de hele sector, zo stelt het onderzoek. Verder is de trend dat kleinschalige initiatieven zoals de plaatselijke dierenambulance meer worden omarmd. De Dierenbescherming staat op de 4e plaats.
De top 10 voor Natuur- & milieuorganisaties met een nationale reputatie in 2018
(+ positie in 2010) ziet er als volgt uit.
(1) Wereld Natuur Fonds
(6) Dierenambulance
(4) Natuurmonumenten
(2) Dierenbescherming
(3) Greenpeace
(5) Zeehondencentrum Pieterburen
(8) Vogelbescherming Nederland
(-) Wakker Dier
(7) AAP
(10) Milieudefensie