Check je boodschappen op dierenwelzijn

7 februari 2020

Dierenwelzijn zou standaard op ieders boodschappenlijstje moeten staan. Dat laat de Dierenbescherming zien met haar nieuwe online campagne die vandaag start. Iedere maaltijd vergt voorbereiding, of je nu een winterse stamppot of een romantisch ontbijtje op tafel zet. Het gaat erom dat je zorgt dat je de juiste producten in huis haalt en die in de supermarkt ook scant op dierenwelzijn. Check! Heel simpel door de productverpakking te controleren op het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming. De komende 2 weken is de campagne te zien op YouTube en NPO.  

Check je boodschappen op dierenwelzijn

Verantwoordelijkheid ligt ook bij consument

In navolging van de Beter Leven campagne spreekt de Dierenbescherming de consument aan op zijn koopgedrag. De eerste commercial die we de komende weken zien is de voorbereiding van een winterse stamppot met rookworst. De voice-over vraagt naar alle ingrediënten, zoals boerenkool, aardappels en rookworst en sluit dit rijtje af met dierenwelzijn. Deze term dierenwelzijn lijkt misschien een vreemde eend in de bijt, maar als het Beter Leven keurmerk op de productverpakking in beeld komt, blijkt dat niet zo te zijn. De commercial moet de consument bewust maken van het feit dat een productcheck op dierenwelzijn de norm zou moeten zijn voor iedereen. Zo draag je bij aan betere leefomstandigheden voor veel dieren.

Minder en beter

De commercial is er in diverse varianten. Ook op momenten waarop traditioneel meer vleesconsumptie plaatsvindt zal de Dierenbescherming de commercials inzetten, zoals rondom Pasen en het BBQ-seizoen. Rond de feestdagen zijn mensen bovengemiddeld bezig met consumptie van dierlijke producten. Het liefst zien we dat er geen vlees wordt geconsumeerd, echter eet nog altijd 95% van de consumenten vlees. Ons motto is dan ook: eet minder, maar beter vlees. Dat doe je door je boodschappen niet alleen te checken op volledigheid, maar ook op dierenwelzijn.

Beter Leven? Check ’t label even!

Informatie campagne

De campagne is ontwikkeld door campagnebureau Food Cabinet.

Meer informatie: beterleven.dierenbescherming.nl/beter-kiezen/boodschappenlijstje