Omzet producten Beter Leven keurmerk met bijna 11% gestegen

De populariteit van duurzame voedingsmiddelen, zoals producten met het Beter Leven keurmerk,  blijft stijgen. Dit blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van 2022. De omzet van duurzamere voeding in supermarkten in 2022 is 11% meer gegroeid dan de omzet van de totale markt, die 4,8% groeide. Ondanks de sterke inflatie, blijven mensen dus wél duurzamere producten kopen.

Uit de Monitor Keurmerken Retail van 2022 blijkt dat de omzet van producten van het Beter Leven keurmerk met 10,8% steeg. Deze groei is met name te danken aan kip, waarvan de omzet bijna verdubbelde. Vanaf 2023 wordt er in de supermarkten alleen nog maar kip verkocht met het Beter Leven keurmerk. Dat de afgelopen jaren steeds meer supermarkten besloten om keurmerkloze kip in de ban te doen, verklaart wellicht deze aanzienlijke omzetstijging.

De omzet in AGF (aardappels, groente, fruit) met keurmerk groeide het sterkst (+19,2%). En ook de omzet van het biologische keurmerk groeide met 3,8%. Producten met het MSC- en ASC-keurmerk behielden een hoog keurmerkaandeel (80,1%).

Die groei van duurzame producten is hoopvol. De Dierenbescherming is blij dat mensen toch bewust inkopen blijven doen.

Meer weten?
Wil je weten welke keurmerken er zijn? En wat de exacte resultaten van de monitor waren?


Download hier het rapport.