Online supermarkt Picnic toont lef en stapt ook over op sterrenkip
Aan de oproep om de huismerkkip in de ban te doen, geeft nu – nadat de vijf grootste Nederlandse supermarkten dat eerder al deden – ook online supermarkt Picnic gehoor. Per 2023 zal de online bezorgdienst alleen nog 1 ster Beter Leven kip bij de consument afleveren. Dat ook Picnic zich bereid toont om dierenwelzijn in Nederland naar een hoger niveau te tillen, geeft vertrouwen dat ook andere spelers – van groot tot klein – zullen volgen. Marijke de Jong, programmamanager Beter Leven keurmerk: “Dat het anders moet wisten we al langer, maar dat steeds meer spelers in de keten hier nu ook van zijn doordrongen, dat is een doorbraak te noemen. Nu ook Picnic als eerste online supermarkt het lef toont zich te committeren aan deze grote transitie, om sterloze kip te vervangen voor 1 ster Beter Leven kip, vind ik fantastisch!”, aldus De Jong. De grootste supermarkt van Nederland beet eerder dit jaar de spits af.
Goed voorbeeld doet volgen
De stijging van online thuisbestellingen zet door. Consumenten gaan vaker voor gemak en inmiddels bestelt meer dan 26% van de huishoudens online de boodschappen. De lockdowns vanwege de Corona pandemie hebben deze ontwikkeling flink aangezwengeld. De Jong: “het zou mooi zijn als deze stap van Picnic ook andere maaltijdaanbieders aanzet tot actie”.
Kippen die worden gehouden onder 1 ster Beter Leven krijgen daglicht en meer stalruimte. Er is verplicht speelmateriaal, zoals strobalen beschikbaar en een uitloop van meer dan 20% van het totale staloppervlak.
Goed gevoel
1 ster Beter Leven wordt steeds meer de norm. Waar nu de huismerkkip en 1 ster Beter Leven kip nog samen in het supermarktschap liggen, wordt de consument per 2023 niet meer verleid om voor het goedkopere alternatief te kiezen. De Jong: “klopt, de consument zal wat dieper in de buidel moeten tasten. 1 ster Beter Leven is wat duurder, maar als je weet dat het dier over betere leefomstandigheden beschikte, geeft dat ongetwijfeld een beter gevoel tijdens aankoop”. Wat wij als Dierenbescherming ook altijd zeggen is dat als de consument dan toch vlees eet, het ook een keuze kan zijn om minder vaak vlees op het thuismenu te zetten. In dat opzicht blijft Beter Leven vlees voor iedereen betaalbaar.