Snelle snack op station van sterrenniveau
Op 25 stations domineert fastfoodketen met alleen snacks van Beter Leven keurmerk
Lekker en verantwoord snacken, het kan! Fastfoodketen Smullers, met 25 vestigingen op NS-stations, serveert alleen snacks met vlees dat het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming draagt. Daarmee is de snackgigant de eerste fastfoodketen in Nederland die volledig inzet op diervriendelijker vlees.
Met enthousiasme vertelt Category manager Yvonne Veerman dat Smullers als enige fastfoodketen al sinds 2021 het Beter Leven Keurmerk heeft. Alle snacks met vlees hebben minimaal 1 ster Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming. „En sommige snacks, zoals de kroketten, hebben wel 2 of 3 sterren”, zegt ze.

„Onze klanten hebben haast en trek en hebben op een station gemiddeld 7 minuten de tijd. De automatiek is dan ook veruit het populairst. Nee, er wordt niet bewust gekozen voor een snack met het keurmerk. En toch vinden wij het belangrijk. We doen het echt voor het dierenwelzijn. Dat geeft voldoening. Het is niet makkelijk om aan alle eisen van het keurmerk te voldoen.”
In 2019 werd Smullers overgenomen door het Franse concern Lagardère Travel Retail. Bij Lagardère staat duurzaamheid hoog in het vaandel, evenals dierenwelzijn. „We willen laten zien dat ook fastfood diervriendelijker kan,” zegt Veerman. „In 2021 voldeden we aan de eisen van het Beter Leven-keurmerk en sindsdien zijn onze snacks voorzien van sterren.”
Miljoenen snacks, één keurmerk
De cijfers liegen er niet om; tot aan september gingen er bij Smullers al twee miljoen snacks en evenzoveel burgers over de toonbank. De favorieten zijn de frikandel en de kipburger. „Onze frikandel wordt gemaakt van kippenvlees. „Ik proef eerlijk gezegd geen verschil met een frikandel van varkensvlees. Hij is iets minder vet, dus hij krijgt sneller van die typische rimpeltjes, maar dat hoort er eigenlijk ook wel bij.”
De overstap naar vlees met een keurmerk is volgens haar niet de makkelijkste weg. „Leveranciers die standaard Beter Leven vlees leveren, zijn er nauwelijks. Veel producten moeten speciaal voor ons worden ontwikkeld en de controles zijn streng. Toch willen we het per se blijven doen. We vinden dat we als bedrijf een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben.”
Zichtbaarheid
In alle winkels wordt het Beter Leven-keurmerk vermeld. „Op de deur prijkt een sticker van het keurmerk, maar ook op de menuborden en andere uitingen is het duidelijk zichtbaar. Het Beter Leven-keurmerk is echt iets om trots op te zijn,” zegt Veerman. „Bij Smullers laten we zien dat fastfood ook diervriendelijker kan. En zeg nou zelf: als je weet dat je snack vlees met een keurmerk bevat, smaakt hij toch net even lekkerder?”
Het contrast met de supermarkt is groot, merkt ze op. „In de supermarkt kun je kiezen tussen vleesproducten mét en zonder keurmerk. Die bewuste keuze heeft de klant daar zelf in de hand. Bij Smullers is dat anders. Al het vlees dat je bij ons eet, heeft het keurmerk.”
Overstap betekent beter leven voor dieren
Sophie de Graaf, Programmamanager Beter Leven keurmerk bij de Dierenbescherming, is blij met de keuze die Smullers heeft gemaakt. „Het is belangrijk dat de snackindustrie de stap neemt richting het Beter Leven keurmerk. Klanten zouden ook als ze snacken diervriendelijker moeten kunnen kiezen. In de foodservice, zoals snackzaken, wordt nog veel gangbaar vlees gebruikt. Elke overstap betekent dat veel dieren een beter leven krijgen.”
De Graaf weet dat ook andere partijen het keurmerk hebben omarmd. „Ja, er zijn meerdere voorbeelden. Zo zijn de hotwings van KFC sinds 2024 gecertificeerd met het Beter Leven keurmerk en ook partijen als KLM Catering gebruiken Beter Leven keurmerk producten. Maar er is nog veel ruimte voor groei.”
Ook ziet ze een toename in de belangstelling voor dierenwelzijn onder consumenten. „Klanten in de foodservice zijn zich er nog wel minder van bewust dan in de supermarkt, maar millennials en Generatie Z hechten steeds meer waarde aan diervriendelijkere keuzes. Dus daar liggen kansen. Het zou ideaal zijn dat minimaal 1 ster Beter Leven keurmerk de standaard wordt, maar nu is het nog een keuze. Er wordt gewerkt aan afspraken binnen de foodservice en bij het overheidsprogramma Maatschappelijk Verantwoord Inkopen om dit te stimuleren.”
Ruimte voor groei
Wat in de supermarkt inmiddels normaal is, heeft in de snack- en restaurantwereld nog wel een lange weg te gaan. Maar het begin is er en zal zeker navolging krijgen”, verwacht De Graaf. „Dankzij pilots en samenwerking met voorlopers zoals Smullers verwachten we dat het keurmerk de komende jaren kan groeien in de foodservice.”
Ook Smullers zelf hoopt dat hun initiatief wordt overgenomen binnen de fastfoodwereld. „Als meer leveranciers overstappen op vlees met een keurmerk, wordt het voor andere snackbars vanzelf makkelijker om mee te doen,” zegt Veerman. „En ook al zijn we dan niet meer uniek, dat zou wel goed zijn voor het dierenwelzijn.”
Tekst door Tjerk de Vries.
Foto’s door Iris Planting.
Dit artikel werd 20 november 2025 gepubliceerd in De Telegraaf