Per 2023 alleen nog Beter Leven kip in supermarkten

Geweldig nieuws! Als laatste supermarkt heeft ook Boni deze week toegezegd vanaf 2023 alleen nog maar kip te verkopen met het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming. In maart was het marktleider Albert Heijn die als eerste bekendmaakte te stoppen met de verkoop van sterloze huismerkkip, al snel gevolgd door de andere supermarkten. 

Als dierenbeschermer weet je dat je geduld moet hebben, dat je een strijd van lange adem voert. Maar soms is het zover; dan is het moment daar dat successen kunnen worden bijgeschreven. Het akkoord over het verbod om kalveren in kisten te houden dat de Dierenbescherming met de sector en de overheid sloot in 1996 bijvoorbeeld, of het einde van de legbatterij in 2012. Dit jaar zal ook de geschiedenisboeken ingaan als zo’n ‘kantelmoment’. Voor vleeskuikens. Zo’n 100 miljoen dieren krijgen straks een beduidend beter leven: zo’n 70% meer ruimte, een overdekte uitloop en veel meer daglicht en afleiding.


Dat was in 2007 wel anders. In dat jaar werd na lang onderhandelen de zogeheten ‘Volwaard-kip’ geïntroduceerd, een langzamer groeiende dier dat als eerste het nieuwe Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming kreeg. Een paar supermarkten deden mee en het ging in die tijd in eerste instantie om 500.000 dieren. 

Argusogen
Het idee was om consumenten te helpen diervriendelijker kip te kiezen dan toen mogelijk. Het was plofkip of biologisch. Daartussen zat niets. Het keurmerk van de Dierenbescherming moest de consument wegwijs maken. Het initiatief werd aanvankelijk met argusogen bekeken, maar in 2010 werden de stallen al bevolkt door 3,3 miljoen sterrenkippen. Hoe ziet die historie van de sterrenkip er in vogelvlucht uit?

1999 – De commissie Alders beschrijft de toekomst van de pluimveehouderij en wil dat in 2010 de helft van de kippen scharrelt. 

2001 – Terwijl de Dierenbescherming met de sector praat over een sterkere en gezondere kip, introduceert culinair journalist Wouter Klootwijk de benaming “plofkip” voor het zielige dier dat in zes weken van kuiken tot vleesklomp van twee kilogram groeit. 

2003 – Nederland wordt getroffen door een grote vogelgriepcrisis en de Dierenbescherming schetst in een advies de contouren van de pluimveehouderij in 2030. Kern: Als de pluimveehouderij wil overleven, met gezonde dieren en gezonde bedrijven, moet de sector omschakelen van massaproductie naar kwaliteitsproductie. 

2007 – De onderhandelingen die de Dierenbescherming voerde leiden tot de introductie van de Volwaard-kip. Een dier dat diervriendelijker wordt gehouden en als eerste een ster krijgt van het nieuwe Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming. Het gaat om een pilot en de kip is beperkt verkrijgbaar. 

2010 – Het Beter Leven keurmerk is met een gestage opmars bezig. Per jaar hebben in 2010 al ruim 3,3 miljoen vleeskippen met een ster een beter welzijn, zes keer zoveel in drie jaar tijd! 

2012 – Wakker Dier begint haar ‘plofkipcampagne’ en noemt de kip met het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming als alternatief 

2015 – Supermarkt Lidl meldt de Dierenbescherming in fases geheel te willen overstappen op de verkoop van vlees met het Beter Leven keurmerk 

2016 – Albert Heijn, Jumbo en Lidl stoppen met de verkoop van plofkip. Belangrijk omslagpunt, maar de nieuwe huismerkkip die in de schappen komt verdient nog geen ster. 

2019 – Het aandeel kip met ster is in de schappen van de supermarkt is gestegen tot ongeveer een kwart. 

2021 – Albert Heijn kondigt aan in 2023 alleen nog kip te verkopen met het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming. Lidl en Jumbo doen die maand hetzelfde. In augustus 2021 wordt duidelijk dat álle Nederlandse supermarkten stoppen met de verkoop van keurmerkloze kip.

De leefomstandigheden van Beter Leven kippen t.o.v. van de huismerkconcepten van supermarkten waar nu afscheid van wordt genomen.