‘Dat miljoenen dieren een beter leven hebben, maakt mij trots’

Telegraaf-interview met Marijke de Jong

Na 33 jaar bij de Dierenbescherming kan Marijke de Jong-Timmerman met trots terugkijken op haar levenswerk: het Beter Leven keurmerk. Wat begon als een gedurfde zet, groeide uit tot het bekendste dierenwelzijnslabel van Nederland. “166 miljoen dieren hebben in 2024 een beter leven gehad.”

Het was 2007 toen Marijke de Jong-Timmerman samen met (inmiddels) oud-collega Bert van den Berg de definitieve sprong in het diepe waagde. De vleessector werd op dat moment al jaren geteisterd door schandalen – van plofkippen tot dioxine – en supermarkten voelden de druk van actiegroepen die opkwamen voor de dieren.

“De veehouderij stond er niet goed op. Besmet vlees, leghennen, stallen die ontruimd moesten worden, noem maar op. We zochten een manier om dierenwelzijn voor iedereen bereikbaar te maken,” vertelt Marijke. “Vanuit de consumenten én de supermarkten was daar duidelijk vraag naar.”

Lees het volledige artikel dat op 7 augustus 2025 werd gepubliceerd in de Telegraaf hier.