Diervriendelijkere productie bij mannen hoog in het vaandel
Hoewel nog vaak wordt gedacht dat vrouwen meer met dierenwelzijn hebben dan mannen, blijkt dat precies andersom als de heren boodschappen gaan doen. Om het jaar vraagt onderzoeksbureau GfK namens de Dierenbescherming wat hen beweegt als zij zich met de winkelwagen – vaak in het weekend – door de supermarkt bewegen. Wat blijkt? Mannen kopen vaker producten met een Beter Leven keurmerk in de categorieën vleeswaren, eieren en zuivel dan vrouwen.
Het onderzoek levert nog veel meer interessante feitjes op, die de Dierenbescherming gebruikt om ervan te leren en anderen te motiveren diervriendelijker te shoppen. Om nog even op het voorgaande door te gaan: 67% van de boodschappers ( waarvan 40% man en 27% vrouw) vindt het belangrijk dat kip is voorzien van het Beter Leven keurmerk op de verpakking. De groep mannen vindt het belangrijk dat kip diervriendelijker geproduceerd is en de verpakking voorzien is van een keurmerk. De groep vrouwen is dezelfde mening toegedaan. Vrouwen blijken vaker voor producten zonder het Beter leven keurmerk te kiezen dan mannen.
Grote bekendheid
Met de bekendheid van het keurmerk zit het goed, uitstekend zelfs. Spontaan noemt meer dan een derde van de ondervraagden het Beter Leven keurmerk als gevraagd wordt of men een dergelijk label kent. Als de respondenten een beetje geholpen worden, dan stijgt dit naar een ongekende hoogte van 94%. Met haar bekendheid streeft het Beter Leven keurmerk andere keurmerken zoals EKO en biologisch dus royaal voorbij. Positief is ook dat bijna 60% van de mensen weet waar het keurmerk voor staat. In 2017 was dat nog 45%. Vrije uitloop wordt genoemd, maar ook ‘een beter leven voor de dieren’ en ‘betere leefomstandigheden’.
De helft van de boodschappers eet 4 dagen of minder per week vlees en ook zijn er nog steeds mensen die dagelijks vlees eten (14%). Het belangrijkste eetmoment om vlees te nuttigen is het avondeten (97%) of tijdens de lunch (54%). Vleeswaren wordt door de respondenten wekelijks het meest gekocht 69% , ten opzichte van 54% vers verpakt vlees.
Dierenwelzijn belangrijke motivatie onder
Niet anders dan in de eerdere GfK- onderzoeken zijn kopers primair gericht op versheid, prijs van vlees en smaak bij het maken van een aankoopkeuze van varkensvlees, kip of rund. Bij kip wordt door de meeste mensen (23%) op de aanwezigheid van het Beter Leven keurmerk gelet. Bij rundvlees is dat 19% en bij varkensvlees 17%. Als mensen kiezen voor een product met het Beter Leven keurmerk, dan is voor bijna alle de ondervraagden dierenwelzijn de belangrijkste motivatie. Een goed gevoel en betere kwaliteit worden eveneens aangevoerd als argumenten om het Beter Leven keurmerk te kopen.
Te duur?
Helaas zijn er nog steeds mensen die geen producten met het Beter Leven keurmerk kopen. De belangrijkste reden die wordt aangevoerd is dat het te kostbaar zou zijn (53%). 33% van de shoppers is echter wél bereid meer te betalen voor een kipproduct met het Beter Leven keurmerk. Dat geldt in mindere mate voor rund- en varkensvlees. Het minst belangrijk wordt het Beter Leven keurmerk gevonden op verpakkingen van kant-en-klaar maaltijden en salades. Hier ligt een uitdaging voor de Dierenbescherming omdat er vlees in tal van producten (maaltijdsalades, soepen etc.) wordt verwerkt en ook eieren massaal worden verwerkt (o.m. in koek, mayonaise, sauzen)