Beter Leven week 2024
Wanneer: week 43 (21 t/m 27 oktober 2024)
Voor wie: retailers, producenten en leveranciers
Communicatietoolkit voor campagne: ‘Eet bewust’
Jaarlijks in week 43 ( van 21 t/m 27 oktober ) organiseert de Dierenbescherming met communicatie-ondersteuning van supermarkten, producenten en leveranciers de Beter Leven week. Juist om de consument te wijzen op de diervriendelijkere Beter Leven producten in het supermarktschap. Om hier aandacht voor te vragen voert de Dierenbescherming een publiekscampagne: ‘Eet bewust’
95% van de consumenten eet nog geregeld dierlijke producten, zoals vlees (waren), eieren en zuivel en het blijft nodig om consumenten te wijzen op diervriendelijkere alternatieven, zoals producten met het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming. Jaarlijks in week 43 loopt er een bewustwordingscampagne op landelijke radio en – televisie, waarop iedere retailer, producent en leverancier kan aanhaken en zijn Beter Leven assortiment in het zonnetje kan zetten.
Campagnethema benadrukt belang van stalverrijking voor dieren
De communicatieboodschap die we met deze campagne afgeven aan consumenten (lees: ‘boodschappers’) is dat dieren die worden gehouden onder het Beter Leven keurmerk meer ‘verrijkingsmateriaal’ krijgen dan de wet voorschrijft. Net als de hoeveelheid ruimte voor een dier, is verrijking een belangrijke component binnen het Beter Leven keurmerk. We hechten er belang aan dat de consument de toegevoegde waarde van het keurmerk leert kennen en dat doen we door het thematisch laden van het keurmerk. Verrijking ofwel ‘speelmateriaal’ is van invloed op een positief dierenwelzijn. De 3 sterren Beter Leven vleeskip staat in deze campagne symbool voor de Beter Leven dieren in de veehouderij.
We nodigen producenten, leveranciers en retailers uit om in week 43 aan te sluiten bij het thema van deze landelijke campagne door te berichten over het Beter Leven keurmerk. Wij verzoeken u gebruik te maken van de materialen uit deze toolkit voor een uniforme uitstraling en daarmee herkenning voor de consument.
N.B. Voor vermelding op Twitter gebruik de hashtag #beterleven en #dierenbescherming
Impact creëren
In de landelijke Beter Leven week campagne staat het 3 sterren Beter Leven keurmerk centraal in de campagne-uitingen, omdat hiermee het contrast met de minimale wettelijke vereisten op dierenwelzijn het grootst zijn. De communicatieve impact is daarmee het grootst. Hoewel 1 ster en 2 sterren Beter Leven keurmerk ook al een stap voorwaarts zijn naar een beter dierenwelzijn, laten we als Dierenbescherming met Beter Leven 3 sterren het hoogst haalbare binnen het keurmerk zien, waarbij de stal zo is ingericht dat het dier veel keuzevrijheid heeft.
De landelijke media-uitingen op landelijke televisie en – radio dragen dan ook consequent het 3 sterren Beter Leven keurmerk. Echter verwachten we dat consumenten, eenmaal bij het supermarktschap, vanwege prijs en beschikbaarheid ook voor 1 en 2 sterren Beter Leven zullen kiezen. Ook dan zijn consumenten volgens ons, de Dierenbescherming, al beter bezig.
De Beter Leven week biedt producenten, retailers en leveranciers een podium om Beter Leven producten onder de aandacht te brengen, zowel 1, 2 als 3 sterren Beter Leven.
Campagnetoolkit
Voor stakeholders is er een campagnetoolkit ontwikkeld, om de Beter Leven week communicatief te ondersteunen op de eigen communicatiekanalen. Gebruikmaking van de materialen door supermarkten, producenten en leveranciers draagt bij aan de herkenbaarheid en synergie van de campagne.
Bijplaksticker JPG voor extra attentiewaarde op verpakking (JPG)
PDF bijplakstickers voor productverpakking (PDF)
Campagnelogo voor folder en magazine in JPG
Ander formaat nodig?
Helaas kunnen we de open bestanden niet allemaal online zetten, maar deze zijn opvraagbaar bij onderstaand contactpersoon. De formaten kunnen eveneens aangepast worden conform de specificaties van uw eigen kanalen. Dat kan eventueel ook door ons, hiervoor kunt u contact opnemen.
Disclaimer: aan de open bestanden kunnen elementen worden toegevoegd. Echter is het voor de campagneherkenning van belang dat er geen essentiële campagne elementen wijzigen. Bij vragen graag contact opnemen met de Dierenbescherming.
Beeldmateriaal
Onderstaande beelden zijn te gebruiken voor derden voor communicatie in de Beter Leven week.
Contact
Voor meer informatie over de Beter Leven week kunt u contact opnemen met Liselotte de Rooij, sr. Communicatieadviseur Beter Leven keurmerk / Campagnemanager E-mail: liselotte.derooij@dierenbescherming.nl Mobiel: 06 – 261 46 857