U kunt zich aanmelden via uw ketenregisseur. In veel gevallen is dit ook uw slachterij of eierpakstation. Dit bedrijf moet een gecertificeerde deelnemer zijn. Hij meldt u aan bij de Stichting Beter Leven keurmerk (SBLk).
Wat zijn de kosten voor deelname voor primaire bedrijven?
Momenteel vraagt de Stichting Beter Leven keurmerk geen bijdrage aan primaire bedrijven, dit kan in de toekomst veranderen. U betaalt wel de kosten voor de controles door de CI.
Toon meer
Is het hebben van een certificaat verplicht voor veehouderijen?
Ja, zonder het certificaat is deelname van een veehouder aan het Beter Leven keurmerk niet mogelijk. Indien u geen geldig certificaat heeft kunt u geen Beter Leven waardige dieren of eieren leveren aan een afnemer.
Toon meer
Wie voert de controle en certificering uit voor Beter Leven keurmerk?
De certificatie instelling (CI) die ook uw IKB controle uitvoert, kan ook de (ingangs)controle BLk uitvoeren en besluiten of het BLk certificaat kan worden toegekend. CI’s die de controles uitvoeren voor het Beter Leven keurmerk zijn Control Union Certifications, Kiwa VERIN, SGS Nederland, Producert en Qlip. De CI controleert jaarlijks of de deelnemende veehouder aan de criteria voldoet. Als er geen afwijkingen worden geconstateerd, ontvangt het bedrijf (opnieuw) een certificaat. Na de jaarlijkse controle worden er (indien noodzakelijk) herstel- en onaangekondigde controles uitgevoerd.
Toon meer
Hoe verloopt de aanvraag voor secundaire bedrijven?
De potentiële deelnemer meldt zich aan als nieuwe deelnemer in het BLk portaal. Vanuit de verkregen persoonlijke BLk login, kan de deelnemer een bedrijf aanmelden. Na het indienen van de aanvraag, zal een SBLk medewerker uw aanvraag beoordelen. Na goedkeuring van de SBLk, ontvangt de CI hiervan een bericht en neemt de aanmelding in behandeling. De CI zal dan contact met u opnemen voor een ingangsaudit. Als er tot certificatie wordt overgegaan mogen Beter Leven producten ontvangen/geproduceerd/uitgeleverd worden. Een nieuwe deelnemer wordt binnen een termijn van 2 tot 4 maanden na het certificatiebesluit volgend op de ingangsaudit, onaangekondigd geaudit door de CI.
Vragen met betrekking tot een aanmelding kunnen worden opgestuurd naar aanvraag@sblk.nl.
Toon meer
Is het hebben van een certificaat verplicht voor secundaire bedrijven?
Ja, zonder het certificaat is deelname aan het Beter Leven keurmerk niet mogelijk.
Toon meer
Kunnen buitenlandse bedrijven deel nemen aan het Beter Leven keurmerk?
Ja, deze doorlopen dezelfde aanvraagprocedure als Nederlandse bedrijven. Ook worden zij jaarlijks door een door de Dierenbescherming erkende CI gecontroleerd en gecertificeerd.
Toon meer
Zijn er bepaalde bedrijven uitgesloten van deelname?
Ja, de Dierenbescherming heeft uitsluitingscriteria opgesteld in de criteria waarin staat omschreven welke bedrijven of activiteiten niet toegestaan zijn binnen het Beter Leven keurmerk.
Toon meer
Is een jaarlijkse controle verplicht voor secundaire bedrijven?
Ja, alle bedrijven die deel willen nemen aan het Beter Leven keurmerk zijn verplicht zich jaarlijks te laten controleren en certificeren. Een geldig certificaat is een verplicht onderdeel van de deelname aan het Beter Leven keurmerk.
Toon meer
Wie heeft de criteria voor het Beter Leven keurmerk opgesteld?
De Dierenbescherming heeft de criteria opgesteld en beheert deze.
Toon meer
Op welke producten mag het Beter Leven keurmerk gebruikt worden?
Het Beter Leven keurmerk (logo) mag alleen op producten worden gebruikt waarin vlees, zuivel of eieren zijn verwerkt die afkomstig zijn van dieren die volgens de criteria van het Beter Leven keurmerk gehouden zijn.
Toon meer
Mag het Beter Leven keurmerk (logo) op alle producten gebruikt worden die Beter Leven vlees, zuivel of eieren bevatten?
Nee, de Dierenbescherming heeft randvoorwaarden opgesteld waar een Beter Leven product aan moet voldoen. Deze randvoorwaarden zijn opgenomen in de Randvoorwaarden protocol verwerking, dit protocol vindt u hier.
Toon meer
Moeten alle producten waarin Beter Leven vlees, zuivel of eieren zijn gebruikt, worden voorgelegd aan de stichting?
Ja, alle samenstellingen moeten eerst worden geaccepteerd door de Stichting Beter Leven keurmerk, voordat deze in productie kunnen worden genomen.
Toon meer
Zijn er productgroepen uitgesloten van deelname?
Ja, een aantal productgroepen zijn uitgesloten van deelname aan het Beter Leven keurmerk. De Dierenbescherming heeft randvoorwaarden opgesteld waarin deze uitgesloten productgroepen zijn opgenomen. Deze randvoorwaarden zijn opgenomen in de Randvoorwaarden protocol verwerking, dit protocol vindt u hier.
Toon meer
Kunnen tussentijds nieuwe producten worden aangemeld?
Ja, dit kan middels het insturen van de recepturen/ samenstellingen van het product. Dit kunt u via uw persoonlijke pagina doen in het BLk portaal.
Toon meer
Moeten alle uitingen waarin het Beter Leven keurmerk wordt gebruikt worden voorgelegd?
Nee, alleen de consumentenverpakkingen moeten worden voorgelegd.
Toon meer
Moet er voor elk product waar het Beter Leven logo op gebruikt wordt, worden betaald?
Nee, deelnemers aan het Beter Leven keurmerk betalen een jaarlijkse bijdrage, ongeacht het aantal producten of diersoorten. Enige uitzondering hierop zijn slachterijen, zuivelverwerkers en eierpakstations. Zij betalen aanvullend een variabele bijdrage op basis van het aantal geslachte dieren, kilogram ontvangen rauwe melk of het aantal verpakte eieren.
Toon meer
Mijn bedrijf voert op één locatie meerdere activiteiten uit. Moet hier apart voor betaald worden?
Nee, wanneer deze activiteiten op één locatie plaatsvinden, wordt de deelnemersbijdrage éénmaal in rekening gebracht. Deze bijdrage wordt jaarlijks in rekening gebracht.
Toon meer
Aan welke voorwaarden moet mijn veehouderijbedrijf voldoen?
Door de Dierenbescherming zijn er criteria opgesteld per diersoort en aantal sterren waar een veehouder aan moet voldoen. Deze vindt u hier.
Toon meer
Is er een maximale bedrijfsgrootte als voorwaarde voor de deelname?
Bedrijven met een te groot aantal dieren op één locatie kunnen niet deelnemen. U kunt de maximum norm terugvinden in de uitsluitingscriteria.
Toon meer
Bij wie meld ik mij af voor het Beter Leven keurmerk?
Voor primaire bedrijven geldt: Indien u niet meer wilt deelnemen aan het Beter Leven keurmerk meldt u dit bij de CI, uw ketenregisseur en bij uw afnemer. Via het BLkportaal geeft uw ketenregisseur de afmelding door aan de SBLk. Na afmelding kunt u niet meer Beter Leven waardig afleveren.
Voor secundaire bedrijven geldt: Indien u niet meer wilt deelnemen aan het Beter Leven keurmerk meldt u dit bij de CI en bij de Stichting Beter Leven keurmerk.
Dit kunt u schriftelijk melden bij Stichting Beter leven keurmerk via aanvraag@sblk.nl